دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
صنعت و دانشگاه یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۱:۲۹:۰۷

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت:
گسترش فرهنگ دانش‌بنیان سبب پیشرفت اقتصاد کشور می‌شود

باشگاه خبری فراساحل: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جمع دانشگاهیان و فناوران استان چهارمحال و بختیاری گفت: اگر فرهنگ دانش‌بنیان بتواند جای خود را در کشور باز کند و در بخش‌های مختلف گسترش یابد، با هر سطحی از امکانات و فضا می‌توان اقتصاد را در مسیر دانش‌بنیان و به سوی پیشرفت حرکت داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور در جمع دانشگاهیان، فناوران، صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان و مسوولان استان چهارمحال بختیاری، با اشاره به ضعف فرهنگ توجه و به کاری علم و فناوری به عنوان عمده‌ترین معضل این عرصه در شهرها بیان کرد: عدم زیرساخت‌های لازم و مشکلات فرهنگی دو مشکل عمده‌ اساسی کشور در گسترش و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هستند؛ اما کمبود فضا مشکل اصلی نیست و بیشترین معضلات استان‌ها در بخش اقتصاد دانش‌بنیان، عدم بهره‌گیری از استفاده از نخبگان و فرهنگ تجاری‌سازی فناوری ناشی می‌شود.


ستاری با تاکید بر این که باید بخش فناوری و اقتصادی کشورمان به این باور برسد که راه نجات کشور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، اظهار کرد: اگر فرهنگ دانش‌بنیان بتواند جای خود را در کشور باز کند، با هر سطحی از امکانات و فضا می‌توان اقتصاد را در مسیر دانش‌بنیان به سوی پیشرفت حرکت داد. قطعا مشکلات بسیاری برای ترویج و جا انداختن تفکر دانش‌بنیان وجود دارد اما موضوع تثبیت فرهنگ دانش‌بنیان باید به عنوان هدف قرار بگیرد. چراکه تنها در این صورت گسترش اقتصاد بر مبنای دانش و فناوری را شاهد خواهیم بود. وی ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را تنها راه ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و گفت: بیکار نماندن فارغ‌التحصیل دانشگاهی بدین معنا نیست که هر فارغ‌التحصیل دانشگاهی پشت درب ادارات دولتی به دنبال استخدام دولتی باشد. بلکه باید با بهره‌گیری از ظرفیت اقتصاد دانش‌بنیان، شرکت دانش‌بنیان خود را ایجاد و آن چه در ذهن دارد پیاده‌سازی کند.

حمایت ویژه معاونت علمی از علوم پایه و مرز دانش

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که عمده مشکلات عرصه علم و فناوری در دو بخش زیرساختی و فرهنگی خلاصه می‌شود، بیان کرد: اینکه گفته می‌شود معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیشترین انرژی خود را در بخش تجاری‌سازی صرف می‌کند، درست نیست، بلکه در این معاونت به بخش مرز دانش و علوم پایه و پژوهش‌های بنیادی، توجه ویژه‌‌ای شده است. در کنار حمایت‌هایی که معاونت علمی از بحث تجاری‌سازی فناوری کرده، از بخش علوم پایه و پژوهش‌های بنیادی نیز پشتیبانی‌های جدی و قابل توجهی انجام داده است. با این حال کمک‌ها و حمایت‌های معاونت علمی معطوف به بخش زیرساخت‌ها نیست. چراکه بودجه این معاونت نباید درگیر مسایل زیرساخت‌‌های فیزیکی هزینه شود. اما قطعا به بخش‌های نوپا کمک‌هایی ازسوی معاونت علمی ودریافت خواهد کرد.

باید توجه داشته باشیم که ضعف اصلی و عامل توقف در حوزه علم و فناوری، مشکلات فرهنگ‌سازی در حیطه تجاری‌سازی است. زیرساخت قابل تامین خواهد بود، اما باید توانمندی‌های فکری مورد توجه قرار بگیرند. ستاری با اشاره به امکانات و بسترهای مناسب صندوق نوآوری و شکوفایی، به آشناسازی شرکت‌ها و بهره‌گیری هرچه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان از امکانات این صندوق تاکید کرد و افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی از ابتکارات خوبی است که طی مدت زمانی کوتاه شکل گرفته است. خوشبختانه ارتباط مناسبی میان بعضی از شرکت‌ها با این صندوق به تدریج در حال شکل‌گیری است. این صندوق، جایی است که با تفاوت‌های اساسی نسبت به بانک‌ها برای دریافت‌ ودیعه‌ها و ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش‌بنیان، بسیار مناسب‌تر عمل می‌کند.

لزوم توجه به پژوهش‌های تجاری

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با اشاره به این که پژوهش را باید به دو بخش پژوهش تجاری و پژوهش‌های بنیادی تقسیم کرد، ادامه داد: تمام کشورهای دنیا در پژوهش‌های بنیادی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اشتباه از جایی شروع شد که تصور کردیم از پژوهش‌های بنیادی می‌توان کار تجاری استخراج کرد. واقعیت این است که در کشورمان به بخشی که روی پژوهش‌های تجاری تاکید می‌کند توجهی نشده است. ستاری از نوع تفکر به پژوهش و فرهنگ به خاطر درآمدزایی به عنوان یکی از اشتباهات ذاتی یاد کرد و افزود: به جوانان این کشور به درستی نیاموخته‌ایم که با استفاده از ذهن خود کسب درآمد کنند، بلکه به آنها چگونگی کارمند شدن یاد داده‌ایم. برای کارمند شدن هم به کاغذی تحت عنوان مدرک نیاز است، پس دانشگاه‌ها ناخواسته تبدیل شده‌اند به مرکز ارائه دانشجو. اما نقش اصلی دانشگاه باید تربیت نیروهای کارآفرین از مستعدین باشد.دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه باید در دانشگاه‌ها به دانشجویان آموخت که چگونه با استفاده از مغزشان کارآفرینی کنند، ابراز کرد: بحث تجاری‌سازی بسیار پیچیده است. این تفکر که فقط می‌توانیم در دانشگاه کار تجاری کنیم نادرست است. برای انجام کار تجاری نیازمند نهادهای واسط هستیم. پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز شتاب‌دهی نوآوری مراکزی هستند که دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق آن‌ها کار تجاری انجام دهند.

کارآفرینی اساتید و ایده‌پردازی، راه اصلی تجاری‌سازی است

معاون علمی و فناوری بین پانزده تا بیست درصد از اساتید دانشگاه را دارای توانایی برای تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان دانست و گفت: مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های دانشگاهیان باید پیموده شود و دانشگاه نباید جلوی این روش را بگیرد، چراکه کارآفرینی اساتید و ایده‌پردازی راه اصلی تجاری‌سازی است. از همین رو، معاونت علمی در راستای همین توانمندی‌ها حمایت‌های خود را انجام می‌دهد. وی با اشاره برگزاری دو دوره نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل توسط معاونت علمی، ابراز کرد: باید توجه داشته باشیم که برای کار دانش‌بنیان، ایده و تفکر بسیار مهم‌تر از تجهیزات و امکانات موجود است. برای یک کار دانش‌بنیان می‌توان با استفاده از تجهیزات دیگر مراکز، ایده را به عمل تبدیل کرد. هدف معاونت علمی این نیست که تجهیزات مورد نیاز دانشگاه‌ها را با خرید در اختیار آنها قرار دهد بلکه هدف ایجاد صنعت و توانایی ساخت تجهیزات آزمایشگاهی بوده است.

برگزاری گسترده‌تر نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل در سال آینده

ستاری با خاطرنشان ساختن این که نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل با بازاری با ظرفیت بالای صد و ده میلیارد تومان در سال جاری برگزار شد، افزود: این نمایشگاه در سال آینده با گستردگی بیشتری برگزار خواهد شد و عددی که این نمایشگاه برای ساخت دستگاه‌های با فناوری بالا دریافت خواهد کرد، رقمی بالغ بر دویست میلیارد تومان خواهد بود.رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی از تغییر نام این صندوق به بنیاد علم ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: بخش اصلی درآمد دانشگاه‌ها باید از محل اخذ قراردادهای ارتباط با صنعت باشد. فروش فناوری می‌تواند بخش عمده‌ای از درآمد دانشگاه‌ها را تامین کند. در حال حاضر به هر میزان که اساتید دانشگاه قرارداد ارتباط با صنعت یا فروش فناوری داشته باشند، به میزان پنج درصد از میزان فروش به عنوان جایزه به دانشگاه تعلق خواهد گرفت.

توجه به کاربرد فناوری در موزه‌داری و میراث فرهنگی

وی با اشاره به تفاهمنامه همکاری میان معاونت علمی و سازمان میراث فرهنگی در هفته گذشته با موضوع کاربرد فناوری در صنعت گردشگری و موزه‌داری در کشور، گفت: کشور ما ظرفیت زیادی در بخش‌های مختلف میراث فرهنگی و گردشگری و موزه‌داری دارد که با ورود فناوری، درآمدزایی قابل توجه نصیب این بخش خواهد شد. اما برخلاف وجود چنین ظرفیت بالایی، آنگونه که باید فناوری در آن حضور نداشته است و ما نتوانسته‌ایم درآمدزایی مناسبی در این حوزه داشته باشیم. برهمین اساس طبق تفاهمنامه‌ای که با حضور دکتر سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی بین این دو بخش به امضا رسید، قرار است ورود فناوری به دو بخش میراث فرهنگی و موزه‌‌داری به صورت جدی پیگیری شود.


براساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، در این سفر ضمن بازدید از پارک علم و فناوری استان، از مرکز تحقیقاتی فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد، دانشگاه پزشکی، با نخبگان، دانشگاهیان، فعالان حوزه فناوری و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان به گفت وگو پرداخت. نشست مشترک با مسوولان و فناوران استان در استانداری نیز از دیگر بخش‌های این سفر بود.
در این سفر علاوه‌بر مهندس قاسم سلیمانی استاندار چهارمحال و بختیاری، روسای دانشگاه‌های شهرکرد، علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد شهرکرد، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری، دکتر فتح الله امی مدیرکل دفتر امور استان‌ها، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، امیر حسین کاظمی مشاور و مدیرکل حوزه ریاست و دکتر اسماعیل قادری فر مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر ستاری را همراهی کردند.



  کد خبر : 261
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :